شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

تصویر انبوه مردمی که با برگه‌های سفید رنگ، خود را به اتومبیل حامل رئیس‌جمهور می‌رسانند تا موفق شوند نامه‌های دست‌نویس خود را به احمدی‌نژاد تحویل دهند یکی از تصاویری است که معمولا در سفر‌های استانی دولت مشاهده می‌شود.

 با این حال آیا راه بهتری برای انتقال عرایض، خواسته‌ها، پیشنهادها و شکایات مردمی به رئیس دولت وجود ندارد؟ در این مختصرتلاش شده تا سایر راه‌های ارتباطی مردم با دولت مورد بررسی و معرفی قرارگیرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز ارتباطات مردمی (سامد)

پایگاه اینترنتی سامد یکی از کانال‌های ارتباطی است که از طریق آن می‌توانید نامه‌های خود را به رئیس‌جمهور یا دستگاه‌های دولتی برسانید. بعد از ورود به این پایگاه به نشانی http://www.saamad.ir می‌توانید روی گزینه ثبت مورد، کلیک کرده و پس از درج اطلاعات شخصی خود و انتخاب دستگاه مرتبط، نامه خود را با یکی از عناوین: ابراز احساسات، تقدیر و تشکر، شکایت و یا پیشنهاد ثبت کنید.

سامانه تلفنی 111

یکی از مجاری ارتباط مردم با دولت در سراسر کشور، سامانه تلفنی 111 است که مردم می‌توانند ایده‌ها، پیشنهادها، انتقادات، شکایات و درخواست‌های خود از دولت را از طریق آن مطرح کنند. هدف از راه‌اندازی این سامانه، تمهید شرایط لازم برای برقراری ارتباطات مؤثر و کارآمد و نیز پاسخگویی سریع و صحیح به مسائل و مشکلات مردم در رابطه با دستگاه‌های اجرایی با انگیزه تحقق کابینه 70 میلیونی ذکر شده است. سامانه تلفنی 111 در آن واحد از 2قابلیت برقراری ارتباط زنده(آن‌لاین) و غیرزنده(آف‌لاین) برخوردار است؛ به این معنی که در ساعات اداری، تماس گیرندگان به انتخاب خود، می‌توانند با کارشناسان سامانه به گفت‌وگوی زنده بپردازند و ضمن بهره‌مندی از جنبه مشورتی سامانه، با طرح نکات مورد نظر خود و دریافت کد پیگیری، امکان دنبال‌کردن موضوع مورد نظر را نیز بیابند. اما در روش آف‌لاین، هم در ساعات اداری و هم در ساعات غیراداری، تماس گیرندگان می‌توانند از طریق ضبط مکالمه، مطالب مورد نظر خود را مطرح کرده تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد. همچنین تماس‌گیرندگانی که مایل به پیگیری مطالب مورد نظر خود هستند، پس از بیان موضوع با کارشناس سامانه، کد پیگیری دریافت کرده و به تناسب موضوع مطروحه، مدتی بعد، ضمن تماس با 111 و ارائه کد پیگیری، پاسخ دستگاه مربوطه به مشکل خود را دریافت خواهند کرد.

سامانه نظارتی

هرچند سامانه تلفنی 111 مجرای اصلی برای ارتباط با دولت ذکرشده اما به‌منظور نظارت و کنترل بر نحوه ارتباط مردم با سامانه 111 و همچنین فراهم‌شدن امکان مدیریت هر چه بهتر آن، سامانه نظارتی از طریق خط تلفن 6133-021راه‌اندازی شده است و چنانچه مردم در ارتباط با سامانه 111دچار هر مشکلی شدند و یا از روند برقراری ارتباط و حتی نحوه رسیدگی و پاسخگویی در این سامانه رضایت نداشتند، می‌توانند با تماس با سامانه نظارتی انتقادات و گلایه‌های خود را مطرح و تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

ستاد‌های ارتباطات مردمی

معمولا در سفر‌های استانی دولت ستاد‌هایی با حضور وزرا و نمایندگان تام‌الاختیار رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود که مردم می‌توانند با ثبت‌نام و حضور در این ستاد‌ها مشکلات و شکایات یا درخواست‌های خود را به‌صورت روبه‌رو با مسئولین اجرایی مطرح کنند و درصورت امکان، تصمیمات مقتضی در همان جلسه اتخاذ می‌شود.

فرم‌های مخصوص

چندی پیش دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت کشور در پی اخبار واصله مبنی بر احتمال سوءاستفاده بعضی از افراد سودجو در خلال دور چهارم سفرهای استانی در ارتباط با درخواست‌ها و نامه‌های مردمی، اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: جهت جلوگیری از هر گونه سوء‌استفاده، هموطنان عزیز می‌توانند درخواست خود را قبل از مراجعه به ستادهای ارتباط مردمی، توسط خود یا افراد قابل اعتماد تهیه کرده و به هنگام مراجعه به ستادهای مستقر در استان‌ها یا شهرستان‌ها با دریافت فرم‌های مخصوص نسبت به طرح درخواست خود اقدام کنند. در ادامه اطلاعیه می‌خوانیم: بدیهی است که این فرم‌ها در داخل ستادها به‌صورت رایگان توزیع و براساس فرایند طراحی شده توسط کارشناسان ذی‌ربط تکمیل و تلخیص شده و پس از اخذ نظر کارشناسی در حضور نماینده ارشد دستگاه مربوطه، پذیرش شده و دستورات لازم صادر می‌شود. ظاهرا این فرم‌ها در محل استانداری و فرمانداری‌ها نیز توزیع می‌شوند.

نامه‌های مردمی

نوشتن نامه عریضه و رساندن آن به دست شخص رئیس‌جمهور و یا اطرافیان ایشان اگرچه کاری است پرمشقت اما همچنان مردم در شهر‌ها و روستاها ترجیح می‌دهند از این روش سنتی برای انتقال خواسته‌های خود به رئیس جمهور استفاده کنند. ظاهرا مردم نسبت به اثر بخشی این روش اطمینان بیشتری دارند. در این روش مردم با طی مسافت طولانی تلاش می‌کنند تا در اقدامی که به گذشتن از هفت‌خوان رستم شبیه‌تر است خود را از لابه‌لای انبوه جمعیت به رئیس‌جمهور رسانده و نامه را به دست بالاترین مقام اجرایی کشور برسانند. رئیس‌جمهور هم چند بار اعلام کرده خودش شخصا این نامه‌ها را می‌خواند؛ هرچند خواندن چند هزار نامه در روز از کار آنهایی که نامه‌ها را به رئیس‌جمهور می‌رسانند دشوار‌تر به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 150348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز